Uke 2 — print / input ===================== I denne uken vil du finne oppgavene blandet inne med eksemplene som de følger nærmest. De større oppgavene som bruke mange konsepter fra uken er på slutten av siden. I oppgavene skal du lese inn **input**, og bruke det videre i koden din. Det er viktig å følge instruksene i oppgaven og skrive akkurat det som blir bedt om. Husk på disse tingene: * Alle oppgavene skal løses med kun det dere har lært til nå (``input()``, ``print()``, ``len()``, ``max()``, ``int()``, ``float()``, ``str()`` og enkle beregninger). * Hver gang du leser inn noe med ``input()`` skal svaret være på den samme linjen. Skriv f.eks ``input('Skriv noe: ')``, istedet for ``input('Skriv noe:\n')`` (``\n`` legger til en ny linje). * Les oppgaveteksten nøye, det er vanlig å måtte lese igjennom flere ganger før du forstår det 100%. * Når eksempelkjøringer er oppgitt, skal kjøringen se ut akkurat som oppgitt, dette **inkluderer** mellomrom osv. Eksempler --------- Les `kapittel 1 av Automate the boring stuff `_. I følgende kodeeksempler skal du først lese koden, så forsøke å forstå hva den gjør. Etterpå skal du prøve å kjøre koden og se om den gjør det du trodde den kom til å gjøre. En bra resurs til å skjønne hva som skjer når du kjører pythonkode er å bruke `visualiseringsverktøyet på pythontutor.com `_. Du kan kopiere inn koden du vil forstå i vinduet og klikke på 'Visualize execution', så kan du gå igjennom programmet steg for steg og se hva som skjer. Du kan bruke denne siden så mye du trenger gjennom hele kurset for å hjelpe deg å forstå koden du skriver. Lenken finnes også på mitt.uib.no ved å klikke på 'Ressurser' på startsiden til INF100. .. note:: For å laste ned filene, kan du høyreklikke / ctrl-klikke på dem og velge "Save link as" fra menyen. Lagre filene i en mappe du bruker for INF100, så åpner du den samme mappen i VSCode etterpå. Eksempel 1 .......... Last ned filen her: :download:`hello_1.py `. .. literalinclude:: eks/hello_1.py Hva tror du outputet blir? Var det riktig? Prøv å kopiere inn denne koden i `visualiseringsverktøyet `_ og steg igjennom koden. Ser det ut som du tenkte? .. _uke_02_oppgave_1: Oppgave 1 ......... I filen ``uke_02_oppg_1.py``, skriv kode som skriver akkurat følgende output i terminalen: Eksempelkjøring:: Hei, det er jeg, datamaskinen. Hyggelig å se deg her. Jeg håper du får en fin dag videre! Eksempel 2 .......... Last ned filen her: :download:`hello_2.py `. .. literalinclude:: eks/hello_2.py Svar på spørsmålene i filen. Hva tror du outputet blir? Var det riktig? Bruk `visualiseringsverktøyet `_ hvis du trenger det. Eksempel 3 .......... Når du kjører Pythonkode som inneholder ``input()`` så stanser kjøringen når den kommer til ``input()``. Der venter den til den har fått input fra brukeren *i terminalen*. Etter den har fått input fortsetter kjøringen. Last ned filen her: :download:`input_1.py `. .. literalinclude:: eks/input_1.py Kjør koden. Blir "Hyggelig å hilse på deg" printet før eller etter at du gitt ditt navn? Bruk `visualiseringsverktøyet `_ hvis du trenger det. Eksempel 4 .......... Last ned filen her: :download:`input_2.py `. .. literalinclude:: eks/input_2.py Svar på spørsmålet i filen. Hva tror du outputet blir? Var det riktig? Hvorfor blir de to siste ulike? Bruk `visualiseringsverktøyet `_ hvis du trenger det. .. _uke_02_oppgave_2: Oppgave 2 ......... I filen ``uke_02_oppg_2.py``, skriv kode som gjør følgende, **i oppgitt rekkefølge**: 1. Leser inn brukerens navn via ``input()``. 2. Leser inn brukerens gateadresse via ``input()``. 3. Leser inn brukerens postkode og poststed via ``input()``. 4. Printer "*navn*-s adresse er:" 5. Printer en tom linje 6. Printer navn og adresse slik som man skriver det på et brev. (Tips: du må bruke navnet to ganger, så det er en god idé å lagre det i en variabel.) Eksempelkjøring:: Hva er ditt navn? Kari Nordmann Hva er din adresse? Gateveien 1 Hva er ditt postnummer og poststed? 1234 Stedet Kari Nordmanns adresse er: Kari Nordmann Gateveien 1 1234 Stedet Eksempel 5 .......... Vi skal snakke mer on funksjonene litt senere i semesteret, men kort fortalt er en funksjon et selvstendig kodestykke som tar input, gjør noe og returnerer et resultat. For eksempel, funksjonen ``len()`` kan brukes til å beregne hvor mange tegn det er i en tekststreng. Vi kan bruke ``len()`` til å for eksempel lage understrekk under et navn. Last ned filen her: :download:`len_1.py `. .. literalinclude:: eks/len_1.py Skjønner du hva som skjer? Bruk `visualiseringsverktøyet `_ hvis du trenger det. .. _uke_02_oppgave_3: Oppgave 3 .......... I filen ``uke_02_oppg_3.py``, skriv kode som gjør følgende, **i oppgitt rekkefølge**: 1. Spørre brukeren om navnet deres via ``input()``. (Tips: lagre input i en variabel.) 2. Hilse på personen med ``print()``-funksjonen. 3. Skrive ut antall bokstaver i navnet med ``len()``- og ``print()``-funksjonene. Eksempelkjøring:: Hva heter du? Ola Hei Ola! 3 Eksempel 6 .......... Funksjonen ``max()`` returnerer den maksimale verdien av de tingene du putter inn. Den kan ta hvor mange argumenter som helst. Last ned filen her: :download:`max_1.py `. .. literalinclude:: eks/max_1.py Ble outputet som du trodde? Bruk `visualiseringsverktøyet `_ hvis du trenger det. .. _uke_02_oppgave_4: Oppgave 4 ......... I filen ``uke_02_oppg_4.py``, skriv kode som gjør følgende, **i oppgitt rekkefølge**: 1. Leser inn brukerens navn via ``input()``. 2. Leser inn brukerens gateadresse via ``input()``. 3. Leser inn brukerens postkode og poststed via ``input()``. 4. Printer hvor lenge den **lengste** raden er. .. note:: **TIPPS:** Bruk ``len()`` og ``max()`` Eksempelkjøring:: Hva er ditt navn? Kari Nordmann Hva er din adresse? Gateveien 1 Hva er ditt postnummer og poststed? 1234 Stedet 13 Eksempel 7 .......... Med Python og andre programmeringsspråk er en vanlig oppgave å tilpasse og bruke en matematisk formel i kode. For eksempel, arealet (A) av et rom beregnes som lengde (L) multiplisert med bredde (W). Formelen til areal er skrevet som: .. math:: A = LW Last ned filen her: :download:`calc.py `. .. literalinclude:: eks/calc.py Kan du identifisere hvilke variabler i koden som tilsvarer variablene i den matematiske formelen? Hva tror du outputet blir? Hvorfor må vi bruke ``float()`` før beregningen av arealet? Hva skjer om vi ikke bruker ``float()``? Bruk `visualiseringsverktøyet `_ hvis du trenger det. .. _uke_02_oppgave_5: Oppgave 5 ......... I filen ``uke_02_oppg_5.py``, skriv kode som gjør følgende, **i oppgitt rekkefølge**: 1. Spør brukeren om en vekt i enheten *stones* og enheten *pounds* via to ``input()`` funksjoner, og lagre inputen i to variabler. 2. Beregner tilsvarende vekt til summen av inputvektene, i enheten *kilogram*. Konverter først *stones* til *kilogram* med formelen .. math:: V_{kg} = \frac{V_{st}}{0.15747}, hvor :math:`V_{kg}` er vekten i *kilogram* og :math:`V_{st}` er vekten i *stones*. Konverter siden *pounds* til *kilogram* med formelen .. math:: V_{kg} = \frac{V_{lb}}{2.20462}, hvor :math:`V_{kg}` er vekten i *kilogram* og :math:`V_{lb}` er vekten i *pounds*. Summér til sist de to verdiene du har beregnet. 3. Print resultatet. Eksempelkjøring:: Vekt i stones: 3 Vekt i pounds: 6 Vekt i kilogram: 21.772805313348453 Eksempel 8 .......... Turtle module example, drawing a square ``turtle`` er et forhåndsinstallert Python-bibliotek som lar brukere lage bilder og former ved å gi dem et virtuelt skjerm. Den penn som brukere tegner med heter **turtle** og det gir biblioteket navnet sitt. Biblioteket er nyttig for de som er ny til programmering å lære programmering på en veldig visuell måte. Vi begynner med noe enkelt, men vil bygge videre på dette i løpet av de neste ukene. Kjør koden nedenfor og se hva turtlen gjør. Last ned filen her: :download:`turtle_1.py `. .. literalinclude:: eks/turtle_1.py Spill gjerne med koden og prøve å gjør andre ting med turtlen, for eksempel tegner en annen form, endre bakgrunnsfargen. `The Beginner's Guide to Python Turtle `_ er en god ressurs for å lære mer og eksperimentere. .. note:: IKKE lagre filen som ``turtle.py``. Dette vil skape konflikter med importen fra ``turtle`` -modulen. Ethvert annet navn vil fungere. Eksempel 9 .......... Denne filen inneholder noen feil som gjør at den ikke kan kjøres. Finn feilen(e) og endre koden slik at den kan kjøres (*Vi har lagt til linjenumre i denne blokken for å hjelpe med å diskutere kodebiter*). Last ned filen her: :download:`errors_1.py `. .. literalinclude:: eks/errors_1.py :linenos: Å finne og fikse feil i koden én etter én er en vanlig måte å jobbe på. (Vanligvis er det ikke så mange feil som her). Heldigvis er Python ganske hjelpsom med å si ifra. Her er en typisk feilmelding:: File "errors_2.py", line 7 Input("Hva heter du? ") NameError: name 'Input' is not defined Den første linjen forteller oss at feilen ligger i ``errors_2.py`` på linje 7. Den andre linjen viser oss innholdet til linje 7, der feilen er. Til slutt ser vi hva slags feil som har oppstått. Her er det en ``NameError`` og Python sier at ``Input`` (med stor I) ikke finnes. Vi fikser feilen ved å skrive ``input`` med liten i. For å fikse *alle* feilene kan vi kjøre filen på nytt, få en ny feilmelding og fikse den helt til vi ikke får flere feil. Oppgaver -------- Oppgave 1 ......... Du finner :ref:`uke_02_oppgave_1` nedenfor Eksempel 1. Oppgave 2 ......... Du finner :ref:`uke_02_oppgave_2` nedenfor Eksempel 4. Oppgave 3 ......... Du finner :ref:`uke_02_oppgave_3` nedenfor Eksempel 5. Oppgave 4 ......... Du finner :ref:`uke_02_oppgave_4` nedenfor Eksempel 6. Oppgave 5 ......... Du finner :ref:`uke_02_oppgave_5` nedenfor Eksempel 7. Oppgave 6 ......... I denne oppgaven skal vi spørre brukeren om en haiku og siden printe den på en fin måte på skjermen. I filen ``uke_02_oppg_6.py``, skriv kode som gjør følgende, **i oppgitt rekkefølge**: 1. Spør brukeren om første raden i en haiku. Lagre resultatet i en ny variabel. 2. Spør brukeren om andre raden i en haiku. Lagre resultatet i en ny variabel. 3. Spør brukeren om tredje raden i en haiku. Lagre resultatet i en ny variabel. *Nå burde du ha tre variabeler.* 4. Beregne lengden av hver variabelen. **TIPPS** bruk ``len()`` 5. Finne lengden av den lengste variabelen. **TIPPS** bruk ``max()`` 6. Skriv ut en tom linje 7. Skriv ut toppen av haiku-rammen. Lengden av den er basert på den lengste verdien fra trinn 5, plus fire til. Vi trenger fire til fordi vi har 2 mellomrom og 2 ``@`` (se eksempelkjøring nedenfor). Hvor lenge er denne linjen? 8. Linjnene må være høyrejustert. Hvor mange mellomrom må du legge til i de kortere linjnene? 9. Skriv ut hele haikuen (bruk variabelene dine fra før). 10. Skriv ut bunnen av rammen (her kan du gjenbruke toppen). Eksempelkjøring:: Første raden: What a pleasure to Andre raden: Right justify a haiku Tredje raden: As an exercise @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @ What a pleasure to @ @ Right justify a haiku @ @ As an exercise @ @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@