Steg 8: forberdringer
Å gjøre egne forberdringer er frivillig; men det er det beste beviset for deg selv (og andre) på at du har forstått hvordan programmet fungerer.
Gjør brettet større.
Opprett brettet dynamisk basert på ønsket antall rader og ønsket antall kolonner, slik at det holder å endre på én variabel for å endre størrelsen på hele brettet (dette blir litt enklere hvis vi starter med en slange på størrelse
1
).Penere design, finere farger, bedre layout.
Deaktiver mellomroms-tasten hvis man ikke er i debug-modus.
La spilleren starte på nytt ved å trykke
"Return"
i game-over -bildet.Sett spillet på pause ved å trykke på
p
(lignende debug-modus, men uten å vise debug-informasjon).Ha en velkomst-tilstand (i tillegg til “active” og “gameover”) som forklarer reglene og hvilke taster du kan bruke.
gradvis og mørkere farger jo lengre bak på slangen man kommer.
Spiller kan velge ulike størrelser på brettet fra velkomst-skjermen ved å trykke f. eks.
"1"
,"2"
eller"3"
.Modus med to epler om gangen.
To spillere på samme maskin: La wasd styre den ene slangen og og la piltastene styre den andre (debug-tasten må flyttes til f. eks.
v
(for «verbose»)).- For å få ulike farger på de ulike slangene kan man lage et nytt brett app.last_visited_by_player i tillegg til app.board. Dette nye rutenettet har samme dimensjoner som app.board, og oppdateres med informasjon om hvilken slange som var her sist. Det er tilstrekkelig å oppdatere de rutene som tilsvarer hodene til slangene sine posisjoner.
- For å unngå tvetydighet om hvem som krasjer i hvem, kan vi la de to slangene flytte annenhver gang og heller la timer gå dobbelt så fort. (For å doble timer-hastigheten, legg til linjen
app.timer_delay = 50 # milliseconds
i funksjonenapp_started
.)
Modus med massevis av epler, men hvor slangens lengde krymper periodisk (raskere og raskere?) og det er om å gjøre å overleve flest mulig steg.
Din egen idé.
Guide til snake av Torstein Strømme er lisensiert under CC-NC-SA 4.0.