Operasjoner

Noen operasjoner er så vanlige at vi har spesielle symboler vi bruker for å utføre dem. For eksempel symbolet +, som vi bruker for å utføre addisjon.

KategoriOperatorer
Aritmetikk+ - * / // ** %
Relasjoner== != < <= > >=
Medlemskapin not in
Logikkand or not
Betingelseif else
Bitwise<< >> & `
God stil

Merk at dette avsnittet omhandler stil og ikke korrekthet.

Negert betingelse:

# Dårlig
b = True
if not b:
    print("nei")
else:
    print("ja")
# Bra
b = True
if b:
    print("ja")
else:
    print("nei")

Tom if -setning:

# Dårlig
b = True
if b:
    pass
else:
    print("nei")
# Bra
b = True
if not b:
    print("nei")

Unødvendig sammenligning med True/False:

# Dårlig
x = 2
y = 3 
if (x < y) == True:
    print("ja")
# Bra
x = 2
y = 3 
if x < y:
    print("ja")

Bruk av if i stedet for and:

# Mindre foretrukket
b1 = True
b2 = True
if b1:
    if b2:
        print("begge")
# Bra
b1 = True
b2 = True
if b1 and b2:
    print("begge")

Bruk av ekstra if i stedet for else:

# Dårlig
b = True
if b:
    print("ja")
if not b:
    print("nei")
# Bra
b = True
if b:
    print("ja")
else:
    print("nei")

Bruk av ekstra if i stedet for elif:

# Dårlig
x = 10
if (x < 5):
    print('small')
if ((x >= 5) and (x < 10)):
    print('medium')
if ((x >= 10) and (x < 15)):
    print('large')
if (x >= 15):
    print('extra large')
# Bra
x = 10
if (x < 5):
    print('small')
elif (x < 10):
    print('medium')
elif (x < 15):
    print('large')
else:
    print('extra large')

Fancy bruk av python sin “aritmetikk”:

# Horribelt
x = 42
y = int(42 > 0 and 99)
# Bra
x = 42
y = 99 if x > 0 else 0

PS! Hvis du syntes det er morsomt med uleselig kode, kan du gjerne prøve deg på code golf etterhvert som du føler deg komfortabel med grunnleggende programmering.